Forløbene i historisk matematik er tænkt som emner for udskolingen. De er enten rent matematiske eller tværfaglige med inddragelse af andre fag.
Arbejdet med Ficonacci er tværfagligt mellem Matematik og Billedkunst
Kompendiet Matematisk Tegning er dækket ind under følgende færdigheds- og vidensområder i Fælles Mål. Her er udvalgt udsnit af vejledningen for faget matematik.
Modellering
I 3. trinforløb lægger undervisningen vægt på, at eleverne bliver i stand til at gennemføre modelleringsprocesser, og at de kan vurdere matematiske modeller. Undervisningen omfatter blandt andet i dette trinforløb:
Hjælpemidler
Hjælpemidler vedrører kendskab til, anvendelse og valg af relevante hjælpemidler i matematik.
Geometriske tegninger
I hele trinforløbet indgår både analoge og digitale værktøjer
i arbejdet med geometrisk tegning.
I trinforløbet undersøger, beskriver og vurderer eleverne ligheder og forskelle mellem forskellige tegneformers gengivelse af rumlighed. Undervisningen giver eleverne mulighed for at sammenligne de informationer, projektionstegninger og isometriske tegninger giver om tredimensionelle objekter. Undervisningen sigter mod, at de kan vælge tegneform og udføre geometriske tegninger, der passer til forskellige formål.
Arbejdet med Coronavirus 2020 er udsprunget af den Pademi, der i marts 2020 lukkede Danmark ned. Skolerne blev lukket, elever sendt hjem, og lærere blev sat til at Fjernundervise. Opgaverne er tværfaglige mellem fagene – Matematik, Geografi, Samfundsfag og Biologi